skip to Main Content

Help, ik hoor een monster!

Al een paar weken geef  ik toe aan de pepernoten en de chocolade. De weegschaal ga ik maar even uit de weg omdat ik het even niet wil weten. Wat is het soms lastig hè, ook voor mij. Al jaren ben ik op gewicht, maar daar moet ik nog dagelijks keuzes voor maken. De ene keer lukt dat beter dan de andere keer. Soms word ik er ook best een beetje gek van. Het fijnste zou zijn dat het allemaal vanzelf zou gaan, maar helaas werkt dat niet zo. Ik moet er ook aan blijven werken om mijn gewicht in balans te kunnen houden.

Wat er nu bij mij bijvoorbeeld weer gebeurd is dat er een groot monster op mijn schouder zit die met een grote megafoon in mijn oor loopt te schreeuwen. “Wat ben jij nu voor een voorbeeld, moet jij nu al die vrouwen gaan coachen, je kunt het zelf niets eens, zwakkeling”! Ik weet dat deze gedachte niet waar is en ik vraag dan ook vriendelijk of hij weer weg wil gaan. Ik geloof niet meer wat hij zegt. Daardoor maak ik de gedachte niet groter dan dat hij is. 

Ik heb mezelf de afgelopen jaren getraind  om vooral positief te denken. Natuurlijk lukt dat niet altijd, maar het helpt me heel vaak wel! Ik probeer nu in gesprek te gaan met mijn stem i.p.v. deze te negeren of er over te oordelen.

Ik weet zeker dat jullie net als ik ook negatieve stemmen in jullie hoofd hebben, als het gaat om je snaai momenten en het oordeel daarop. Wat je heel goed kan helpen, is je beseffen wat de stemmen in je hoofd jou vertellen. 

Negatieve stemmen maken je nooit vrolijker. Als je niet lekker in je vel zit, is de kans dat je ongezond gedrag gaat vertonen groter. Oftewel, probeer jezelf af te leren om negatief te denken. Negatieve stemmen kunnen je aanraden het ongezonde te nemen, (bijvoorbeeld: je bent toch te zwak, je eet het uiteindelijk toch wel op) maar ze kunnen je ook aanraden om het niet te nemen (bijvoorbeeld: stop nou eens met chocolade eten, je bent al zo dik!).

Beide stemmen schiet je helemaal niets mee op, je wordt er alleen maar ongelukkiger van. 

Wat jou heel er gaat helpen is het veranderen van jou eigen gedachtes. Je kunt echt somber worden door de dingen die je denkt .En eigenlijk alleen omdat je ze zelf ook gelooft. Je gelooft je eigen gedachtes en daardoor lijd je en ervaar je geen rust in je hoofd. Als jij je eigen gedachten niet per se gelooft, dan stopt ook het lijden! Je hoeft niet die negatieve gedachtes los te laten, want dat is vaak heel moeilijk. Die zijn er bij mij ook nog steeds. Je hoeft ze alleen niet per se te geloven, alleen maar omdat jij ze zelf denkt. 

De volgende oefening heeft mij heel erg geholpen om mijn gedachtes te veranderen. Ik wil je uitnodigen om deze oefening eens voor jezelf uit te proberen. 

Hoe vaak is het waar wat jij denkt?

Hoe vaak is het waar wat jij denkt? Kloppen de gedachten die je hebt, of de verhalen die je jezelf vertelt, eigenlijk wel? Omdat te onderzoeken kun je met de volgende vier vragen je gedachten onderzoeken.

Neem een gedachte, bijvoorbeeld: Ik ben boos op X omdat hij nooit naar me luistert.’ Stel jezelf dan de volgende vier vragen:

  1. Is het waar? ( ja of nee. Bij nee , ga naar vraag 3)
  2. Kun je absoluut weten dat het waar is? ( ja of nee)
  3. Hoe reageer je, wat gebeurt er , wanneer je die gedachte gelooft?
  4. Wie zou je zijn zonder de gedachte?

De eerste twee vragen wil je altijd met een ‘ja’ of ‘nee’  kunnen beantwoorden. Als je de neiging hebt om er ‘maar ‘of ‘omdat’ achter te zetten, word dan nog eerlijker met jezelf. Ja of nee? Wordt stil in jezelf en luister naar het eerlijke antwoord wat boven komt drijven. Ga daarna pas verder naar de volgende vragen . 

Wat zijn jouw negatieve stemmen? Ik ben heel benieuwd. Wil je ze hier met mij delen? 

Ben jij er klaar voor om jouw stemmen positief te maken zodat ze jouw eetgedrag niet mee negatief hoeven te beïnvloeden? 

Mag ik je dan vragen?

1. Welke manieren heb jij ooit gebruikt hebt om van je onstabiele eetgedrag af te komen en die helaas niet op de langer termijn gewerkt hebben.

2. Wat kostte het je aan tijd, energie, gezondheid, relaties en geld?

3. Bracht het je dichter bij een stabieler eetpatroon en een waardevol leven?

Nu je misschien ontdekt hebt hoeveel tijd en energie je gestoken hebt in de mislukte pogingen om je eetgedrag onder controle te krijgen, nodig ik je uit om te ervaren dat het de moeite loont om het anders te doen!

De beste resultaten met afvallen boek je door inzichten te krijgen op je ondermijnende gedachten en op je emoties en door te leren daarmee op een goede manier om te gaan. Als je meer inzicht wilt krijgen op je eetgedrag geef je dan op voor mijn workshop “mijn grootste wens is slank zijn op 12 december a.s. https://persoonlijkgelukt.nl/agenda/

Back To Top